In vuur en VLAM
Wat een toffe stappen zetten we met Vlam magazine Relaties, Intimiteit, Seksualiteit. Het blad bestaat nu sinds 2020, begonnen met editie 0. Heel veel geleerd intussen, veel veranderd en enorm gegroeid. Zoals de samenwerking tussen Roderique Arisiaman en mij als grafisch team. We blijven elkaar verbazen over hoe goed wij elkaar aanvullen.
Nu ligt editie 2022-2 op de mat en dacht: “Nu wordt het toch wel eens tijd om er iets over te vertellen!”
Jeroen Hindriks, hoofdredacteur en eigenaar van Vlam, liet ons weten dat het thema dit keer “Zelfliefde” is. Bij mij popte er meteen een beeld in m’n hoofd en ben ermee aan de slag gegaan. De kringloop was mijn eerste pitstop om retro boeken te zoeken over bloemen. Je weet wel, van die vergeelde pagina’s met bloemen zo gefotografeerd dat de tijdsgeest voorspelbaar wordt. Precies wat ik nodig had!
Dat proces van het maken van zo’n beeld is heerlijk. Je weet nooit van tevoren wat het precies gaat worden, welke combinatie is sterk en klopt het verhaal? Na het maken van verschillende schetsen heb ik ze voorgelegd aan Roderique, het mocht meer schuren was de conclusie. Ok! Schuren, dat moet wel lukken.
Er was nog een creatief proces gaande op de achtergrond; een huisstijl. Vlam bestond alleen nog uit mooie letters, goede inhoud en een huisstijl voor het blad. Maar de groei zorgt ervoor dat er ook op andere platforms gecommuniceerd gaat worden.
Roderique en ik hebben hier samen aan gewerkt zoals we ook op andere manieren met elkaar samenwerken. In dit geval heb ik inspiratie gezocht/ schetsen gemaakt van het beeldlogo en hij heeft hem afgemaakt. Mijn eerste uitgangspunten waren: liefde, vuur en vlam. Dit werd iets te vrouwelijk naar onze zin. Roderique heeft er wat mannelijke elementen aan toegevoegd zodat het nu non-binair is geworden.
In deze editie hebben we voor het eerst het logo gebruikt. In de eerdere edities eindigde we een artikel altijd met een brandende lucifer, nu met ons logo. Zo gaaf!
Wat me opviel toen ik door de geprinte versie bladerde is dat bij bijna alle artikelen de laatste zin(nen) het logo nog meer kracht geven. Hij klopt bij alles. Hij is af!